واحد مددکاری

 

 

مسئول بخش: محمد بیانی

تحصیلات: کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی

مسئول واحد مددکاری اجتماعی بیمارستان

دبیر کمیته اخلاق پزشکی و رفتار حرفه ای

 مسئول حقوق گیرندگان خدمت

شماره تماس: 38513258  (داخلی 249)

پست الکترونیک: bayanimh2{@}mums.ac.ir

 

 

همکاران بخش: سمانه صفری: کارشناس مددکاری اجتماعی

پست الکترونیک: safaribs2{@}mums.ac.ir


معرفی بخش

گاهی خدا می خواهد با دست تو دست دیگر بندگانش را بگیرد
وقتی دستی را به یاری می گیری،
بدان که دست دیگرت در دست خداست


تعریف مددکاری اجتماعی مصوب جولای 2014 مجمع عمومی فدراسیون بین المللی مددکاری اجتماعی:

مددکاري اجتماعی یک حرفه مبتنی بر اقدام و یک رشته دانشگاهی است که توسعه و تغییر اجتماعی، انسجام اجتماعی و توانمندسازي و آزادسازي انسانها را تسهیل می کند. عدالت اجتماعی، حقوق بشر، مسئولیت جمعی و احترام به تفاوتها ازاصول اساسی مددکاري اجتماعی می باشند. مددکاري اجتماعی، با تکیه بر نظریه هاي مددکاري اجتماعی، علوم اجتماعی، علوم انسانی و دانش بومی، انسانها و ساختارها را براي مواجهه با چالشهاي زندگی و ارتقاء رفاه و بهزیستی درگیرمی کند.


شرح وظایف

 

1)سركشي روزانه مددكار از اورژانس و تمام بخشهاي بيمارستان با اهداف ذيل:

* شناسائي و ياري رساني به بيماران نيازمند، بيماران صعب العلاج، بيماران خاص، بيماران فاقد خانواده و طرد شده و..

* شناسايي بيماراني كه تحت پوشش هيچ نوع بيمه اي نمي باشند و راهنمايي به بيماران مذكور جهت استفاده از بيمه های مربوطه و اخذ معرفينامه هاي مورد نياز

*هماهنگي و اقدامات لازم جهت امور بيماران مهاجر خارجي و هماهنگي با سازمانهاي مربوطه

2) برقراري تحكيم و مديريت موثر و مستمر ارتباطات با..

* سازمان هاي دولتي، عمومي، حمايتي نظير سازمان بهزيستي، كميته امداد امام خميني (ره)

* مؤسسات خيريه و بنيادهاي حمايتي مانند بنياد امور بيماريهاي خاص شامل MS، تالاسمي، هموفيلي، كليوي، قلبي و بيماران سرطاني

* نهاد بين المللي كميسارياي عالي سازمان ملل متحد در امور پناهندگان جهت بيماران اتباع خارجه جهت جذب منابع نقدي و غير نقدي به منظور مساعدت و ياري رساني به بيماران كم بضاعت و ناتوان مالي

3) برقراري ارتباط با تيم درمان جهت تأمين حمايت عاطفي و رواني از بيماران به طرق مختلف ازجمله:

* مشاوره و گفتگو با بيماران و خانواده هاي آنها به منظور تقويت روحيه آنها

* پيگيري بهبود وضعيت اجتماعي و رواني بيماران پس از ترخيص از بيمارستان و آماده سازي بيماران از لحاظ رواني جهت تسهيل ورود مجدد به اجتماع.

*گزارش مشکلات بیماران بستری در بخش به سرپرستاران برای پیگیری و رفع آن

4) برقراري ارتباط مناسب و همكاري با مراكز بهداشتي درماني ديگر جهت استفاده از امكانات و تسهيلات آنان به منظور رفع نيازمنديهاي بيماران

5) ایفای نقش موثر در تیم درمان برای بهبود در کارکرد پرسنل درمانی

6) انجام بازديد منزل به طور مستمر به منظور پیگیری درمان بیمار و ارائه مشاوره های لازم

7)تلاش براي تائيد بيمه بيمارانی که بیمه شان تایید نشده است.

8)هماهنگي لازم جهت انتقال بيماراني كه به درمانهاي خاص نياز دارند.

9)حل مشکل اقتصادی ( هزینه درمانی) بیماران نیازمند از طریق اخذ معرفينامه ها از سازمانها و موسسات مانند: کمیته امداد، بهزیستی، هلال احمر، کمیساریای سازمان ملل ، خیرین و .. جهت تقبل هزينه

10)تشکیل پرونده اجتماعی برای بیماران نیازمند به منظور آشنایی با مشکلات آنان و برنامه ریزی برای حل و فصل آن

11)تلاش برای جلب مشارکتهای مردمی در تامین هزینه درمان بیماران نیازمند.

12)ارائه گزارش مشکلات بیماران و بیمارستان به مسئولین

13)نصب صندوقهای کمک به بیماران نیازمند و بیماران خاص

14)ضبط و ثبت آمار و اطلاعات مربوط به تخفيفات مربوط به بيماران در سامانه بیماران نیازمند

 

منوی اصلی